ଆଉ ଯାତ୍ରୀ ମାନଙ୍କୁ ଟୋଲ ପ୍ଲାଜା ସମ୍ମୁଖରେ ଅପେକ୍ଷା କରିବାକୁ ପଡିବନି । କାରଣ ଟୋଲ୍ ପ୍ଲାଜାରେ ସମୟ ନଷ୍ଟକୁ ଦୂର କରିବା ପାଇଁ କେନ୍ଦ୍ର ସରକାର ଏବେ ଏକ AI-ଆଧାରିତ ଟୋଲ୍ ଆଦାୟ ବ୍ୟବସ୍ଥା ପ୍ରଚଳନ କରିବାକୁ ପ୍ରସ୍ତୁତ ହେଉଛନ୍ତି। Gù^A ପରିବହନ ମନ୍ତ୍ରୀ ନୀତିନ ଗଡକରୀ ସଂସଦରେ କହିଛନ୍ତି ଯେ ସରକାର 2026 ଶେଷ ସୁଦ୍ଧା ସାରା ଦେଶରେ ମଲ୍ଟି-ଲେନ୍ ଫ୍ରି ଫ୍ଲୋ ଟୋଲିଂ ସିଷ୍ଟମ (MLFF) କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ କରିବାକୁ ଲକ୍ଷ୍ୟ ରଖିଛନ୍ତି। ଏହି ବ୍ୟବସ୍ଥା ବର୍ତ୍ତମାନର FASTag ସିଷ୍ଟମଠାରୁ ଏକ ପଦକ୍ଷେପ ଉପରକୁ ହେବ, ଯାହା ଦ୍ୱାରା ଗାଡ଼ି ଚାଲୁଥିବା ସମୟରେ ଟୋଲ୍ କଟାଯିବ, ଯାହା ଯାତ୍ରାକୁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ସୁଗମ କରିବ।
ଗତ କିଛି ବର୍ଷ ମଧ୍ୟରେ FASTag ଟୋଲ୍ ଆଦାୟକୁ ଡିଜିଟାଲ୍ କରିଛି । ଅନେକ ଟୋଲ୍ ପ୍ଲାଜା ଏବେ ବି ଭିଡ଼, ଟ୍ୟାଗ୍ ସ୍କାନିଂ ନହେବା, ଖୋଲିବାରେ ବିଳମ୍ବ ଏବଂ ଲେନ୍ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଯୋଗୁଁ ଟ୍ରାଫିକ୍ ବନ୍ଦ ହେବା ଭଳି ସମସ୍ୟାର ସମ୍ମୁଖୀନ ହେଉଛନ୍ତି। ନୀତିନ ଗଡକରୀ ସଂସଦରେ କହିଥିଲେ ଯେ ଦେଶର ଜାତୀୟ ରାଜପଥ ନେଟୱାର୍କ ନିରନ୍ତର ବିସ୍ତାରିତ ହେଉଛି ଏବଂ ଟ୍ରାଫିକ ମଧ୍ୟ ଦ୍ରୁତ ଗତିରେ ବୃଦ୍ଧି ପାଇଛି। ଏପରି ପରିସ୍ଥିତିରେ, ସରକାର ଏବେ ଏକ ବାଧାମୁକ୍ତ ଏବଂ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ଡିଜିଟାଲ୍ ଟୋଲିଂ ବ୍ୟବସ୍ଥା ଆଡ଼କୁ ଅଗ୍ରସର ହେଉଛନ୍ତି।
ମଲ୍ଟି-ଲେନ୍ ଫ୍ରି ଫ୍ଲୋ ଟୋଲିଂ ସିଷ୍ଟମ୍ କ’ଣ?
ନୂତନ ସିଷ୍ଟମଟି ମଲ୍ଟି-ଲେନ୍ ଫ୍ରି ଫ୍ଲୋ (MLFF) ମଡେଲ ଉପରେ ଆଧାରିତ ହେବ। ପାରମ୍ପରିକ ଟୋଲ୍ ବୁଥ୍ଗୁଡ଼ିକୁ ଉଚ୍ଛେଦ କରାଯିବ। ଏହା ବଦଳରେ, ହାଇୱେର ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ସ୍ଥାନରେ ଗ୍ୟାଣ୍ଟ୍ରି ସ୍ଥାପନ କରାଯିବ, ଯେଉଁଥିରେ ଉଚ୍ଚ-ରିଜୋଲ୍ୟୁସନ୍ କ୍ୟାମେରା ଏବଂ ସେନ୍ସର ସଜ୍ଜିତ ରହିବ।
ଯେତେବେଳେ କୌଣସି ଗାଡ଼ି ସେହି ସ୍ଥାନ ଅତିକ୍ରମ କରିବ, ଏକ AI-ଆଧାରିତ ସିଷ୍ଟମ୍ ଗାଡ଼ିର ନମ୍ବର ପ୍ଲେଟ୍ ପଢ଼ିବ ଏବଂ ଏହାକୁ FASTag କିମ୍ବା ଏହାର ସହ ଜଡିତ ଆକାଉଣ୍ଟ ସହିତ ମେଳ କରିବ। ତା’ପରେ ଟୋଲ୍ ସ୍ୱୟଂଚାଳିତ ଭାବରେ କଟିଯିବ। ଏହି ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ପ୍ରକ୍ରିୟା ସମୟରେ ଧୀର ହେବାର ଆବଶ୍ୟକତା ପଡ଼ିବ ନାହିଁ। ସରକାର ଦାବି କରୁଛନ୍ତି ଯେ ଏହି ସିଷ୍ଟମ ରାଜପଥରେ ଘଣ୍ଟା ପ୍ରତି 80 କିଲୋମିଟର ବେଗରେ ଯାଉଥିବା ଯାନବାହନଗୁଡ଼ିକୁ ବିନା କୌଣସି ବାଧାରେ ଚିହ୍ନଟ କରିପାରିବ।
FASTag ରହିବ ନା ହଟାଇ ଦିଆଯିବ?
ସରକାର ସ୍ପଷ୍ଟ କରିଛନ୍ତି ଯେ ବର୍ତ୍ତମାନ FASTagକୁ ବନ୍ଦ କରାଯାଉନାହିଁ। ନୂତନ AI-ଆଧାରିତ ସିଷ୍ଟମ FASTag ସହିତ ମିଶି କାମ କରିବ, ଅର୍ଥାତ୍ ବ୍ୟବହାରକାରୀଙ୍କୁ ନୂତନ ଟ୍ୟାଗ୍ ସଂସ୍ଥାପନ କରିବାକୁ ପଡିବ ନାହିଁ। AI କ୍ୟାମେରାଗୁଡ଼ିକ ନମ୍ବର ପ୍ଲେଟଗୁଡ଼ିକୁ ଚିହ୍ନିବ ଏବଂ ଟୋଲ୍ ସଂଗ୍ରହ କରିବା ପାଇଁ ସେଗୁଡ଼ିକୁ FASTag ଡାଟାବେସ୍ ସହିତ ସଂଯୋଗ କରିବ। ଭବିଷ୍ୟତରେ ଏହି ସିଷ୍ଟମକୁ ଆହୁରି ସ୍ୱୟଂଚାଳିତ କରାଯାଇପାରେ, କିନ୍ତୁ ପ୍ରାରମ୍ଭରେ, FASTag ସମଗ୍ର ସିଷ୍ଟମର ମେରୁଦଣ୍ଡ ହେବ। GPS ମଧ୍ୟ ବ୍ୟବହାର କରାଯିବ।